Midsommar firande nr.1 i USA! Lake Sammamish var värdstället denna dag!

MIDSOMMAR FIRANDE!
Idag vaknade jag först vid halv 8, tog en kisserunda men tänkte sen att nej gå tillbaks och mys i sängen!

Vid halv 11 vaknade jag till liv igen och kände att hela dagen glitigt ur mina händer! HAHAH. Men ja upp kom jag, ringde Mamma och Petra. Sen kom vi på att det var Midsommarfirande vid Lake Sammamish 10 min här ifrån. Och där serverades pannkakor, fanns midsommarstång och en massa annat svenskt.

Tyvärr pissregnade det, men regnet blev mindre då och då.. Typiskt Midsommarväder ?! JA! haha nu mera i alla fall..
Vi dansade kring Midsommarstången och vi dansade Gustavs skål, ja Camilla Levin, Mamma, Anna L, Maria L och även vissa andra. Ni läser rätt!! Kolla videoklippen nedan, det är NOSTALGI! Usch vad jag saknar det, så glad och ledsen jag blev idag! Även den dansen Joel och Frans brukade dansa gjorde de.. Väva vaddmall, mycket shottis och även lite hambo.. Ingen polka dock, och ja även snoa..

Vi träffade även Linn, en annan svensk aupair, som jag träffat ett par gånger innan med. Den andra tjejen var ny, hon kom i fredags, heter Sara och är från Trollhättan.. Trevlig tjej hon med :)

Idag fick jag uppleva något nytt vad det gäller midsommar firande. Hur man klär midsommarstången, här skulle de blå och gula banden flätas runt pålen och det gjordes om man gick varannan under och varannan över med sitt band när man mötte en person i ringen. Svårt att förstå men ja ni förstår förhoppnings nog..

Idag åt jag lingon till mina pannkakor för första gången i hela mitt liv. Men det gick det med, de var okej.. När vi entrade fick vi en midsommar brosch + ett fint program.




Vi dansar långdans..(slingan)



Ungarna dansa tupp och höna, gamlingarna väva vaddmall..


Cattsan med gratisfynd saker + i regnet..



Ja, se här är ju till och med jag i regnet, med Cattis mycket fina paraflax :) Gilla det!



Här har ni lite filmer. Jag var helt i extas under hela tiden då de dansade! Usch vad jag saknar det, dansen folket och minnena!
Det var speciellt, udda och unikt! Jag tänkte på många personer, resor och händelser då jag fick de dessa entusiastiska amerikanska folkdansare. 


Här dansar Linn, Cattis och Jag gustavskål. Tänkte bara på Camilla här! Kul var det och alldeles för längesen var de med. Så fort man glömmer men ändå återminns..
 

Vi åt pizza för ett tag sedan, nu ska jag fila naglarna. Får ta den tid jag hittar till sådant. Gjorde även lite övningar för min nacke och hållning, ska till sjukgymnasten igen om en vecka.. Bäst att ligga i nu ;)

Jag ska köra från Cattis om 1½ timme. Kommer vara hemma vid 21 tiden. Då blir det uppackning och sen sängen. Hoppas på att Mammi ska logga in så jag kan få prata lite snabbt med henne! Nästa helg blir det mer Midsommarfirande!!!!!

Jag har aldrig firat så mycket midsommar förr. Svenska traditioner och högtider har fått en ny betydelse för mig. Konstigt nog, men ja så är det när man flyttar, man blir mer svensk, man blir mer stolt över sitt land. Man tänker mer igenom saker, man tar inte allt för givet längre. Nu känner jag att jag skulle vilja uppleva och undersöka Sverige, men det får jag göra när jag kommer hem. Sverige har faktiskt mycket att erbjuda, det är ett fint land minsann.

Imorgon börjar allvaret igen, 06.00 ringer klockan! Ha en underbar ny vecka folk♥


Kommentarer
Postat av: Marte

Malin, eg likar looken på bloggen din. Fantasisk bilde!

Det var godt for meg å høyre at det renger i Seattle, for no saknar eg alle sammen ganske mykje..

Eg er i New Orleans, og det er fantasisk.

Glad i deg, Malin!

Love

2010-06-21 @ 06:52:04
URL: http://www.mmmmidtgarden.blogspot.com
Postat av: Mammi

Regnet hör ju till som midsommarfirande...nä jag bara skojar...men jag är inte förvånad. Vilka härliga midsommardanser du var med i rena nostalgi tripen...Tänkte på Joel o Frans när jag såg videon...Gamla goda tider....Förstår om du fick rysningar i kroppen av hemlängtan, jag fick också en längtan efter folkdansen....:-) Det var ju kul att ni han dit o fick vara med...Ha det bäst o nu börjar det närma sig med stormsteg o det är mycket som mammi ska fixa innan den 3 juli....hihihi men får nog börja planera o handla nu....Idag ska vi fira Filips 4 års dag...:-) Han börjar bli stor grabben...Love you <3<3<3

2010-06-21 @ 11:09:01
Postat av: Peter

det var en typiskt midsommar väder ni hade det kallt och regn. Kul att ni också kunde fira det over there. Hm Undrar om ni åkte igenom Seattle med ned vevade fönsterrutor och spelade högt på bilstereon Gyllene Tider eller Snowstorm Hahaha Det hade varit en syn men då hade väl "Farbror blåljus dykt upp"



Ha det gott lingon kompott

2010-06-21 @ 21:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0