Visit Norge and Silje

 
 
Var full rulle kan jag säga, fredags morgon, mama var lite sen när hon skulle köra mig till bussen. Bussen körde såklart 3-4 min sent (kommer en buss var 10:e minut, så varför liksom köra 3-4 min sent?) och varje passagerare betalade med bankkort så allt tog sådan himla lång tid. så vi var inne samma tid som bussen som lämnat trelleborg 10-15 min efter oss...UNDERBAR START.
 
Väl på tåget var väl allt okej, mycket folk som pendlade. Hade lite oturen och få 3 st riktigt bakfulla studenter som bara stank alkohol och föööör mycket parfym. Men men, de stannade väl bara på tåget i max 30 min av mina 6h tågresa. Så man får väl säga att det var okej ändå ;)
 
Väl uppe i Göteborg köpte jag en cheeseburgare och gick till tåget. Väl på tåget får jag ett sms av Andreas som säger: Sitter du på tåget mot Oslo?
 
WHAT, OLSO. JAG SKA INTE TILL OSLO TÄNKTE JAG. Började nervöst fråga alla runtekring, om detta gick till Halden osv osv..
 
Stod ju Strömstad på tåget och jag vet att Silje bor 10 minuter från Strömstad så jag trodde jag var rätt..
 
Aja, ut kom jag med alla mina väskor och påsar och på Oslotåget istället.. Nu VAR JAG RÄTT.. Kändes så i alla fall.. fick upp alla väskor och gick på toaletten. TÅGET BÖRJAR KÖRA, vaaaaad nu tänker jag. Tåget ska inte lämna perongen fören om 15 minuter enligt min biljett..
 
Va hundan händer nu tänkte jag, är jag på fel tåg IGEN?
Tänkte, ja nu kan jag väl inte göra mycket, det rullar ju redan, jag får hoppas på att jag är rätt..
 
Ringde mamma, kändes bra liksom haha.
Killen mitt emot säger till mig att jag är rätt, och att tåget bara skulle byta spår! PUUUHHH
 
Som det kan gå till. Men tillsist kom jag ju rätt och tur att Andreas skrev det sms:et just då. Allt har en mening :)
 
Väl uppe mötte Silje mig. Vi åkte hem till henne och lagade mat sen tog vi oss till Coop och handlade lite. Hem och pratade och mös framför tv:n. Jag fick jättefina gåvor av Silje och Bebisen med. Jag fick en biotherm lotion och ansiktspeeling, bebben fick en jättefin jacka och byxor, två bodysar och ett jättefint påslakanset till vagga eller vagn.
 
På lördagen varr det upp tidigt och åt frukost. Sen tog vi oss ut i Halden stad på två shppingcenter, gick runt i staden/byn. Tog bilder av Fredrikstens fästningen, vattnet genom byn, hus och annat smått och gott.
 
Tog oss till bilen och körde till Fredriksdal, kollade runt lite och åt jättegod Thaimat. Blev alldeles för mätta.
 
Tog oss hem igen. Sen väntade vi lite på solnedgången, den skulle vi se från fästningen.
 
Väl på fästningen (som är ett sjukt stort område, även där Allsång på Gränsen spelas in och hålls), fanns där ett litet sött värdshus. Det kommer ut en kille och Silje säger, det kanske är Sebastian. Och skriker i nästa sekund SEBASTIAN. Han svarar och det är Sebastian.
 
En kock som Siljes mama jobbat med och som de känner lite. Han har varit med i NM, Norska mästerskapen i mat. Riktigt duktig kille!
 
Så han säger, ska ni inte komma in på lite soppa. Vi säger , aja varför inte. Var nämligen svinkallt ute. In kommer vi, riktigt fint, mysigt och ser mkt dyrt ut!!!
 
Visar sig då att detta är ett värdshus som du måste boka i innan och du kan inte bara komma oanmält.
 
De serverar en 5 rätters med vinpaket denna kväll.. Snacka om att vi kände oss lite utanför ;) Men va fan, han bjöd in och och ville bjuda oss på lite av hans mat.
 
Så in fick vi nedan:
         Var ganska mätt efter detta kan jag säga. Var inte ens riktigt hungrig när vi gick in liksom haha.
 
Allt var topp class, riktigt gott.
 
Söndagen spenderade vi på Nordby ett STORT shoppingcenter på Svenska sidan. Riktigt kul, var liksom ett vanligt shoppingcenter / outlet center.
 
Fick shoppat lite under min vistelse, ett Didrikson regnställ på rea och lite söta inredningssaker. Vi var i många inredningsaffärer;) ME LIKE.
 
Sen var vi bjudna hem till Siljes mamma på mat. Fick supergod 3 rätters middag, Någon bakelse med fyllning av fiskbullar, räkor, curry och sparris.
Till varmrätt potatismos, med gryta på kantareller, och renskav (sjukt god) med lingon och kokta grönsaker.
Till dessert, flarnliknande skålar med grädde och hjortronsylt. Allt var mumma.
 
Kul att se Siljes barndomshem och trakter med.
 
Sen var det dags att åka hem igen så på måndagen blev det tågresa mot sydligare breddgrader igen.
 
Nedan följer lite bilder på Halden by, Fredrikstensfästning (uppe vid fästningen finns ett monument där den svenska kungen Gustav den 12:e stupade), Siljes hemtrakter osv.
         Det fina setet med overallen mössa och tofflor fick bebisen av Siljes mamma Merethe. Riktigt fint. Tyvärr har jag ingen bild på Siljes fina sekr till bebisen. Bara det fina sängsetet med nallarna.
 
Sen av Merethe fick jag även två fina muggar med cupcakes på och två cupcakegrytlappar.
 
Nej nu ringde pappa för 10 minuter sedan och sa att han inte mådde riktigt bra, så jag ska hoppa i andra kläder och cykla till honom och gå med Gizmo en runda. Sen ska jag hem och fixa lite här hemma. Petra kommer lite efter 3 i eftermiddag efter jobb. Så ska vi umgås lite.
 
När mamma slutat kommer även hon, så ska vi äta mat tillsammans och sen på en konsert på Malmö arena ikväll.
Ska bli kul, vi ska se Star for life in tour. Se länken nedan för mer info.
 
Ha en toppen torsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0